Multiple Intelligences; Dr. Thomas Armstrong
American Institute for Learning and Human Development
(미국 학습 및 인간개발 연구소의 토마스 암스트롱 박사님 글을 소개합니다.)
(Illustration by JR Bee, Verywellmind.com)
The theory of multiple intelligences was developed in 1983 by Dr. Howard Gardner, professor of education at Harvard University. It suggests that the traditional notion of intelligence, based on I.Q. testing, is far too limited. Instead, Dr. Gardner proposes eight different intelligences to account for a broader range of human potential in children and adults. These intelligences are:
⚫ Linguistic intelligence ("word smart")
⚫ Logical-mathematical intelligence ("number/reasoning smart")
⚫ Spatial intelligence ("picture smart")
⚫ Bodily-Kinesthetic intelligence ("body smart")
⚫ Musical intelligence ("music smart")
⚫ Interpersonal intelligence ("people smart")
⚫ Intrapersonal intelligence ("self smart")
⚫ Naturalist intelligence ("nature smart")
다중지능
다중지능 이론은 1983년 하버드대학교 교육학 교수인 Howard Gardner 박사에 의해 개발되었다. IQ test에 기본을 둔 전통적 지능 개념은 너무 제한적이라면서 그는 유아나 성인의 광의의 인간 잠재력을 설명하기 위해 8가지 다른 지능을 제안한다. 이런 지능들은 아래와 같다.
언어적 지능(word smart)
논리-수학적 지능(number/reasoning smart)
공간적 지능(picture smart)
신체-운동 지능(body smart)
음악적 지능(music smart)
대인적 지능(people smart)
자아적 지능(self smart)
자연적 지능(nature smart)
Dr. Gardner says that our schools and culture focus most of their attention on linguistic and logical-mathematical intelligence. We esteem the highly articulate or logical people of our culture. However, Dr. Gardner says that we should also place equal attention on individuals who show gifts in the other intelligences: the artists, architects, musicians, naturalists, designers, dancers, therapists, entrepreneurs, and others who enrich the world in which we live. Unfortunately, many children who have these gifts don’t receive much reinforcement for them in school. Many of these kids, in fact, end up being labeled "learning disabled," "ADD (attention deficit disorder," or simply underachievers, when their unique ways of thinking and
learning aren’t addressed by a heavily linguistic or logical-mathematical classroom. The theory of multiple intelligences proposes a major transformation in the way our schools are run. It suggests that teachers be trained to present their lessons in a wide variety of ways using music, cooperative learning, art activities, role play, multimedia, field trips, inner reflection, and much more (see the book, Multiple Intelligences in the Classroom). The good news is that the theory of multiple intelligences has grabbed the attention of many educators around the country, and hundreds of schools are currently using its philosophy to redesign the way it educates children. The bad news is that there are thousands of schools still out there that teach in the same old dull way, through dry lectures, and boring worksheets and textbooks. The challenge is to get this information out to many more teachers, school administrators, and others who work with children, so that each child has the opportunity to learn in ways harmonious with their unique minds (see In Their Own Way).
Gardner 박사가 이르기를 우리 학교나 문화가 언어적, 수리-논리적 재능에 집중되고 있다. 우리는 아주 표현을 잘하거나 논리적인 사람을 높이 평가한다. 그러나 그는 다른 재능, 이를테면 예술가, 건축가, 음악가, 자연주의자, 디자이너, 무용수, 치료사, 사업가등 우리가 사는 이 세상을 윤택하게 하는데 출중한 개인들에게도 동등한 관심을 보여야 한다고 말한다. 불행히도 이러한 재주를 갖는 어린이들이 학교에서 이런 재능 강화를 받지 못한다. 사실 이런 많은 어린이들이 학습 장애자, 주의 결핍 장애자(ADD), 또는 단순 부진아 취급을 받아 언어 수리적 중심 교실에서는 그들 나름 독특한 생각과 학습을 인정받지 못했다. 다중지능(多重知能) 이론은 학교가 운영하는 교육의 중대한 전환을 제안한다. 교사들은 음악, 협동학습, 예술 활동, 역할 극, 다중 매체, 현장 학습, 자아 통찰 등등 다양한 방법으로 그들의 수업을 수행할 수 있도록 훈련받아야 한다고 제안한다. 좋은 소식은 다중지능 이론이 국내 다수의 교육자들의 주목을 받아오고 있고 그리고 많은 학교들이 학생 교육 방법을 새로 디자인하기 위해 이런 철학을 적용하기 시작하고 있다는 것이다. 나쁜 소식은 수천 개 학교에서 아직도 딱딱한 강의, 지루한 문제지나 교과서에 얽매이는 고루한 방법으로 가르치고 있다. 이런 정보가 많은 교사와 교육 행정가, 어린이 교육에 종사하는 자들에게 퍼져서 어린이가 그들의 독특한 마음과 조화롭게 어울릴 수 있는 기회를 부여했으면 하는 것이 도전 과제이다.
The theory of multiple intelligences also has strong implications for adult learning and development. Many adults find themselves in jobs that do not make optimal use of their most highly developed intelligences (for example, the highly bodily-kinesthetic individual who is stuck in a linguistic or logical desk-job when he or she would be much happier in a job where they could move around, such as a recreational leader, a forest ranger, or physical therapist). The theory of multiple intelligences gives adults a whole new way to look at their lives, examining potentials that they left behind in their childhood (such as a love for art or drama) but now have the opportunity to develop through courses, hobbies, or other programs of self-development (see 7 Kinds of Smart).
다중지능 이론은 성인 학습이다 발달에도 적용할 수 있음을 강하게 암시한다. 많은 성인들이 그들의 직업에서 그들의 가장 잘하는 재능을 최적으로 잘 활용하지 못하고 있다. (예로 신체적 운동 능력이 탁월한 레크리에이션, 산림 감시원, 물리치료사같이 움직이는 직업에 종사했더라면 더 행복했을 사람이 사무직에 갇혀 근무하고 있는 것 같이). 다중지능 이론은 어른들에게도 어린 시절 미뤄두었던 잠재력(예술이나 드라마 등)을 이제 다시 강좌나 취미, 또 다른 자기개발 프로그램 등을 발전시키는 기회를 검토하는 것 같은 그들의 삶을 볼 수 있는 전혀 새로운 방법을 제시한다.
How to Teach or Learn Anything 8 Different Ways
One of the most remarkable features of the theory of multiple intelligences is how it provides eight different potential pathways to learning. If a teacher is having difficulty reaching a student in the more traditional linguistic or logical ways of instruction, the theory of multiple intelligences suggests several other ways in which the material might be presented to facilitate effective learning. Whether you are a kindergarten teacher, a graduate school instructor, or an adult learner seeking better ways of pursuing self-study on any subject of interest, the same basic guidelines apply. Whatever you are teaching or learning, see how you might connect it with
8가지 다른 방법들을 어떻게 배우고 가르칠 것인가.
다중지능 이론의 가장 주목할 만한 특징 중 하나는 학습에 서로 다른 8가지 잠재적 경로를 어떻게 제공하는가이다. 혹 교사가 학생에게 좀 더 전통적 언어/수리적 학습 방법으로 접근하기 어렵다면 다중지능 이론은 효율적인 교습방법이 가능토록 하는 여러 가지 재료를 활용하는 방법을 제안한다. 관심 있는 주제의 보다 나은 방법의 자율 학습을 추구하기 위해 당신이 유치원 교사, 대학원 강사, 성인 학습자이건 꼭 같은 기본적인 지침을 적용하면 된다. 무엇을 가르치거나 배우거나 간에 이들을 어떻게 연결할 수 있는지를 보라.
⚫ words (linguistic intelligence)
⚫ numbers or logic (logical-mathematical intelligence)
⚫ pictures (spatial intelligence)
⚫ music (musical intelligence)
⚫ self-reflection (intrapersonal intelligence)
⚫ a physical experience (bodily-kinesthetic intelligence)
⚫ a social experience (interpersonal intelligence), and/or
⚫ an experience in the natural world. (naturalist intelligence)
For example, if you’re teaching or learning about the law of supply and demand in economics, you might read about it (linguistic), study mathematical formulas that express it (logical-mathematical), examine a graphic chart that illustrates the principle (spatial), observe the law in the natural world (naturalist) or in the human world of commerce (interpersonal); examine the law in terms of your own body [e.g. when you supply your body with lots of food, the hunger demand goes down; when there's very little supply, your stomach's demand for food goes way up and you get hungry] (bodily-kinesthetic and intrapersonal); and/or write a song (or find an existing song) that demonstrates the law (perhaps Dylan's "Too Much of Nothing?").
예로 당신이 경제학에서 수요와 공급에 대해 가르치거나 배운다면 그것에 대해 읽고(언어적), 그것을 나타내는 수식을 공부하고(논리-수학적), 그 원리를 예시하는 그림 차트를 검토하고(공간적), 자연세계의 법칙(자연주의)이나 인간세계의 거래(대인적)를 관찰한다. ; 당신 몸의 관점에서 조사하거나(많이 먹으면 배고픔이 사라지고, 적게 먹으면 위가 먹을 것을 요구해서 배고파한다.(신체 운동과 자기 내면적); 그리고 혹은 그 법칙을 보여주는 곡을 쓰는(곡을 찾는다) 것이 이 법칙을 입증한다.
You don’t have to teach or learn something in all eight ways, just see what the possibilities are, and then decide which particular pathways interest you the most, or seem to be the most effective teaching or learning tools. The theory of multiple intelligences is so intriguing because it expands our horizon of available teaching/learning tools beyond the conventional linguistic and logical methods used in most schools (e.g. lecture, textbooks, writing assignments, formulas, etc.). To get started, put the topic of whatever you’re interested in teaching or learning about in the center of a blank sheet of paper, and draw eight straight lines or "spokes" radiating out from this topic. Label each line with a different intelligence. Then start brainstorming ideas for teaching or learning that topic and write down ideas next to each intelligence (this is a spatial-linguistic approach of brainstorming; you might want to do this in other ways as well, using a tape-recorder, having a group brainstorming session, etc.). Have fun!
당신이 만약 모두 8가지 방법에서 무언가를 배우거나 가르칠 필요가 없다면 무슨 가능성들이 있는지 보고 어떤 특정한 방법(통로)가 가장 흥미로운지 혹은 가장 효과적인 수업과 교수방법으로 보이는 것들을 결정하라. 다중지능 이론은 너무 흥미로워 대부분의 학교에서 사용하는 보편적 언어, 수리 논리적 방법 등을 능가하는 교수/학습의 지평을 넓힌다. (예로 강의, 교과서, 쓰기 숙제, 수식 등등). 시작하기 위해서 교수나 학습에서 흥미 있는 토픽을 정해 빈 종이 중앙에 놓고 이 주제로부터 퍼지는 바큇살이나 8개의 직선을 그려라. 각 라인에 각기 다른 지능을 표시하라. 그리고 교수나 학습을 위한 묘안을 짜고 각 지능 옆에 생각들을 쓰라. (이것이 브레인스토밍의 공간-언어적 접근 방법이다.; 원하면 녹음기나 단체 브레인스토밍 등을 이용할 수도 있다.)
★ 인간은 누구나 잠재적인 재능(Potential Intelligence, Talent)을 갖고 있다고 봅니다. 다만 이 재능들을 어떻게 발굴하고 가꾸어 가느냐가 개인, 가족, 사회, 국가의 큰 과제가 아닐까요. Malcolm Gladwell이 쓴 ‘Outliers’에 나오는 10,000 hr rule을 적용하면 적어도 expert 내지는 Outlier가 되겠지요.
내 안의 다중 지능이 뭘까? 가슴 설레게 하는 것들은? 준비하세요. 다양성과 창의성을 요구하는 4차 산업 혁명으로 당신의 재능을 초대합니다.
▶ 참고문헌