지식/식견; 知識/識見, knowledge(intelligence, judgement, discernment, insight, eye, vision, view, ideas), 知识[zhīshi], ちしき, acquis1[aki](savoir[savwaːʀ]), conocimientos, Belehrung
☺ “아는 것이 힘이다.” - 프랜시스 베이컨 -
“Knowledge is power.” (Francis Bacon (1561 – 1626) - an English philosopher and statesman)
☺ “참된 지식은 자신의 무지(無知)의 한계를 아는 것이니라 (지지위지지(知之爲知之), 부지위지지(不知爲知之), 시지야(始知也)”- 공자-
“Real knowledge is to know the extent of one's ignorance.” (Confucius)
☺ “지식을 쌓기 위해서는 매일매일 더하라, 지혜를 얻기 위해서는 매일매일 덜어내 너희 것으로 만들라.” - 노자 -
“To attain knowledge, add things everyday. To attain wisdom, remove things every day.” (Lao Tzu)
☺ “잘못된 지식은 무지(無知)보다 더 위험하니 주의하라.” - 버나드 쇼 -
“Beware of false knowledge; it is more dangerous than ignorance.” (George Bernard Shaw (1856 – 1950) - an Irish playwright, critic, polemicist and political activist.)
☺ “아는 것만큼 남는 장사는 없다.” -벤자민 프랭클린 -
“An investment in knowledge pays the best interest.” (Benjamin Franklin (1706 – 1790) - an American polymath and one of the Founding Fathers of the United States.)
☺ “좋은 삶이란 사랑으로 고취되고 지식으로 인도되지요.” _ 버트런드 러셀 -
“The good life is one inspired by love and guided by knowledge.” Bertrand Russell (1872 – 1970) - a British polymath - a philosopher, logician, mathematician, historian, writer, social critic, political activist, and Nobel laureate)
☺ “알수록 더 궁금해진다.” - 찰스 모건 -
“As knowledge increases, wonder deepens.” Charles Morgan (1894 – 1958) - a British playwright and novelist)
☺ “우리는 정보의 늪에 빠져 있지만, 지식에 목말라합니다.” - 존 나이스비트 -
“We are drowning in information but starved for knowledge.” John Naisbitt (1929 - ) - an American author and public speaker, Megatrends: Ten New Directions Transforming Our Lives
☺ “아는 것이 힘이지만, 열정이 그 스위치를 당긴다.”
“Knowledge is power but enthusiasm pulls the switch.” (Anonymous)
☺ 속담에 이르기를 “지식은 정원과도 같아서 가꾸지 않으면 열매를 수확할 수 없다.”
“Knowledge is like a garden; if it is not cultivated, it cannot be harvested.” (Proverb)
☺ “지식이 책에 갇혀 있고 부(富)가 다른 사람 손에 있는 사람은 필요로 할 때 지식과 부를 사용할 수 없다.” -짜나키아-
“One whose knowledge is confined to books and whose wealth is in the possession of others can use neither knowledge nor wealth when the need for them arises.” (Chanakya - an ancient Indian teacher, philosopher, economist, jurist and royal advisor)
☺ “행(行)하지 않는 지식이 그 무슨 소용인가.” _ 안톤 체홉 -
“Knowledge is of no value unless you put it into practice.” (Anton Chekhov (1860 – 1904) - a Russian playwright and short-story writer)
☺ “마음의 품격은 지식의 양이 아니라 그 질이 결정한다.” - 윌리엄 채닝 -
“It is not the quantity but the quality of knowledge which determines the mind’s dignity.” (William Ellery Channing (1780 – 1842) - the foremost Unitarian preacher in the United States )
☺ “아는 것이 힘이다. 지식을 공유(共有)하면 배(倍)가 된다.” -로버트 보이스-
“Knowledge is power. Knowledge shared is power multiplied.” (Robert Boyce (1943 - ) - a Senior Lecturer in International History at the London School of Economics and Political Science)
☺ “지식(知識)은 말하나, 지혜(知慧)는 듣는다.” - 지미 헨드릭스 -
“Knowledge speaks, but wisdom listens.” (Jimi Hendrix (1942 – 1970) - an American rock guitarist, singer, and songwriter)
+++++++++++++++++++++++++++++++
아는 것, 즉 지식(知識)과 지혜(智慧)는 어떻게 다를까?
⯈ 지식(Knowledge); 사실과 정보의 축적을 의미하며 그 주제에 대한 확실한 이해나 나아가 사용 목적을 알고 있음을 뜻한다. 앎이 가벼워서 행동이 따르지 않는 사람을 일컬어 선동가(煽動家 demagog), 또는 현학자(衒學者 pedagog)라 부른다.
Knowledge is the accumulation of facts and information. Knowledge is also used to mean the confident understanding of a subject, potentially with the ability to use it for a specific purpose.
⯈ 지혜(Wisdom); 지식과 경험을 토대로 상호 관계나 삶의 의미를 더 깊이 이해하는 통찰력을 뜻한다. 이를 통해 정확한 판단과 결정을 하는 능력이다. 지식이 도구라면 지혜는 그 도구를 이용해서 만들어 내는 공예품과 같다.
(Wisdom is the synthesis of knowledge and experiences into insights that deepen one’s understanding of relationships and the meaning of life. Wisdom is the ability to make correct judgments and decisions. In other words, knowledge is a tool, and wisdom is the craft in which the tool is used.)
☺ 2020년은 중국발 코로나바이러스 폐렴 pandemics로 전 세계가 고통받고 있다. 이로 인한 후폭풍도 걱정하지 않을 수 없다. 학교 수업도 비정상으로 운영되고 있다. 혹자는 온라인 수업으로 교육의 패러다임을 바꾸어야 한다고 한다. 충분한 논의를 거쳐 좋은 대안을 마련해야겠지만, 한 가지 분명히 짚고 가고 싶은 것이 학교를 단순히 지식의 전달 창구로 여겨서는 안 된다. 우리나라 교육이 지나치게 앎(지식) 위주로 나가다 보니 시험 성적순에 목을 매고, 선행 학습에 몰입하는 게 안타깝다. 학교는 지식 전달의 장에 앞서 지혜를 깨우치게 하는 장(場)으로 자리 잡았으면 한다.
지혜란 지식(knowledge)에 경험(experience), 인성(character), 통합적 사유(思惟, Integrated reasoning)로부터 만들어지는 산물(産物)이라 생각한다.